Door op 14 december 2013

Verkiezingen

De politieke partijen in Staphorst hebben de ledenvergaderingen achter de rug. Daar werden de lijsttrekkers en de overige kandidaten gekozen. Alle partijen, behalve Gemeente Belangen, hebben ook hun verkiezingsprogramma’s vastgesteld. Kortom, laat de verkiezingen maar komen. Drie partijen, PvdA, SGP en CU, hebben een nieuwe lijsttrekker aangewezen. Die moeten natuurlijk aantrekkelijk zijn voor de kiezers, vooral de jeugdige stemmers die nu voor het eerst het stemlokaal betreden. De PvdA haalde de landelijke pers met Liesbert Lubberink: voor het eerst in de geschiedenis van Staphorst is een vrouw, een jonge vrouw benoemd tot lijsttrekker. Daar zijn we behoorlijk trots op, maar die landelijke aandacht geeft ook weer aan dat men Staphorst nog steeds ziet als een gemeente waar alles anders is dan in de rest van het land. Sommige zaken zijn echt anders hier. De raadsvergadering wordt nog steeds geopend en gesloten met gebed en dat ligt aan de sterke vertegenwoordiging van de reformatorische christenen, maar voor het overige zijn we echt een ‚gewone’ gemeente, waar het prettig wonen en werken is.

Wethouder Jan Talen is weer de aanvoerder van de lijst Gemeente Belangen. Hij schijnt bij zijn herbenoeming tot lijsttrekker een PowerPoint presentatie te hebben gegeven met al zijn successen van de afgelopen vier jaar. Hij wil weer wethouder worden, dat is wel duidelijk, maar de raad, ook sommige leden van de coalitiepartijen, zuchten diep als ze weer vier jaar opgescheept worden met een wethouder die nooit luistert, niet echt in discussie gaat over alternatieven die worden ingebracht. Die zelfs heel boos kan worden als de raad niet doet wat hij wil. Dat demonstreerde hij afgelopen dinsdag bij de behandeling van de z.g. structuurvisie. Een nieuwe woningbouwlocatie aan de Schuthekkeweg, waar ook een reformatorisch zorgcentrum zou kunnen komen, werd door de raad afgewezen. „Een historische blunder waar we nog spijt van zouden krijgen,” brieste hij.

De SGP en GB waren het wel eens met de keuze van deze locatie. De SGP wil graag dat het christelijke zorgcentrum naar Staphorst komt, er schijnt voldoende belangstelling voor te bestaan. Als Jan Talen weer wethouder wil worden is hij afhankelijk van de grootste partij in de raad: De SGP.

Jippe Hoekstra, 12 december 2013