PvdA-Staphorst zet May van Holthe tot Echten van st. NoggusenNoggus in het zonnetje

24 februari 2022

Ze kan het zich zelf nog niet goed voorstellen, maar binnenkort gaan de werkzaamheden van May van Holthe voor de kringloopwinkels van NoggusenNoggus na 35 jaar actieve inzet eindigen. Voor de PvdA-Staphorst een reden om haar en haar medewerkers in Staphorst te trakteren op een rood taartje. De PvdA deelt in het kader van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen taartjes uit aan organisaties en mensen waarvan zij vindt dat die zich nuttig hebben gemaakt voor de gemeente Staphorst.

Als het gaat om de vraag waarom een rood taartje voor May en andere medewerkers bij de kringloopwinkel dan spreken de feiten voor zichzelf. In de vier kringloopwinkels van NoggusenNoggus, Dalfsen, Hasselt, Ommen en Staphorst, werken ongeveer150 mensen, veelal op vrijwillige basis. De kringloopwinkel is voor veel mensen een plek om de weg naar de arbeidsmarkt terug te vinden of, voor nieuwkomers, te wennen aan de Nederlandse samenleving. Zelfvertrouwen en arbeidsritme worden opgedaan en er wordt kennis gemaakt met Nederlandse taal en gewoonten. Het geven van een nieuwe kans aan bestaande producten in plaats van alles nieuw aan te schaffen draagt in sterke mate bij aan het beheersen van de CO2-uitstoot. Slechts 5% van de spullen die worden gebracht verdwijnt bij het afval, de overige 95% krijgt een tweede bestemming. En even belangrijk is de betekenis die de winkel heeft voor mensen die om wat voor reden tegen gunstige voorwaarden mooie spullen willen hebben. May heeft het grootste deel van haar werkzame leven gegeven aan de kringloopwinkels van NoggusenNoggus. Vanaf 1998 is May bedrijfsleider.

Hoe is het allemaal ontstaan? Enkele enthousiaste vrijwilligers vanuit de Stichting Natuur en Milieu Zwartewaterlanden beginnen eind jaren 80 met de verkoop van tweedehands spullen op een marktje in Hasselt. May van Holthe tot Echten is één van de vrijwilligers. Al gauw wordt het plan opgevat om een kringloopwinkel en wereldwinkel te beginnen. Een oude kleuterschool, een boerenschuur en een oude smederij zijn de eerste onderkomens. Als in 1998 een Groene Cirkel Kringloopwinkel in Rouveen wordt gestart wordt May bedrijfsleider. In de periode 1998 tot 2017 vinden er in kringloopwinkelland in west en noordwest Overijssel veel organisatorische veranderingen plaats. In 2017 ontstaat de organisatie zoals die nu nog bestaat. Vier NoggusenNoggus winkels met May als bedrijfsleider in Hasselt bevinden zich tezamen met de 2 kringloopwinkels van st. Kringloop Zwolle onder 1 bestuur.

NoggusenNoggus blijft zich ontwikkelen. Er wordt op een slimme manier gebruik gemaakt van het fenomeen Marktplaats en er is een webshop. Naast de kringloopwinkels zijn er nu ook enkele zogenaamde Schatkamers ingericht. Schatkamers zijn winkels waar exclusieve tweedehands-spullen aan de man worden gebracht. Verder is het zo dat de jeugd de kringloopwinkels heel goed weten te vinden. Een grootse spectaculaire nieuwe ontwikkeling is De WaardeRing waar Stichting NoggusenNoggus en Stichting Kringloop Zwolle samen met 40 andere bedrijven deel vanuit maken. Het gaat om de circulaire verwerking van stoffen en goederen die vervolgbehandeling moeten ondergaan om een tweede leven, in soms een geheel andere hoedanigheid, te kunnen krijgen. De duizenden cd-hoesjes die zich in een grote zak bevinden kunnen weer gebruikt worden als grondstof voor allerlei andere kunststofvoorwerpen. De hal die achter de winkel aan de Van Andelweg in Staphorst is ingericht is indrukwekkend groot en bevat heel veel te recyclen goederen.

De afgelopen 35 jaar zijn voor May een aaneenschakeling van bijzondere momenten geweest en dan gaat het vooral om de mensen. ‘Het is heel mooi om mensen weer hun plek te helpen vinden en zien dat ze zich realiseren wat ze allemaal kunnen. Het werken met de tweedehands spullen is mooi, maar het zijn de mensen die het hem doen’, aldus May. Tot 1 mei blijft May in dienst. In de zomer gaat ze zich bezinnen op de toekomst.