Door op 6 maart 2014

Daarom PvdA

Vier jaar geleden feliciteerde de lijsttrekker van de SGP mij met het behaalde verkiezingsresultaat. Ondanks het feit dat Liesbert en ik als relatieve nieuwkomers de lijst van de PvdA aanvoerden, hadden we toch de twee zetels voor de PvdA weten te behouden. Klaas Slager (SGP) zei dat het “andere geluid” ook in Staphorst gehoord moest worden: “Jullie horen erbij”.
Of de christelijke partijen er na deze vier jaar nog zo over denken, weet ik niet. We hebben het ze niet gemakkelijk gemaakt, de coalitiepartijen bedoel ik. In het college had de CU plaats moeten maken voor Gemeente Belangen (GB). GB had jarenlang oppositie gevoerd tegen de drie christelijke partijen, maar eenmaal coalitiepartner draaiden ze als een blad om. Heel volgzaam voerden ze het rechtse collegeprogramma uit met vooral stevige bezuinigen in de sociaal culturele sfeer. Twee bibliotheken dicht, geen structurele subsidie meer voor muziekschool Scala en de subsidie voor het zwembad werd op termijn tot nul teruggebracht. Coalitiepartijen staan altijd op winst: hun wethouders houden in eerste instantie rekening met de politieke wensen van hun partijgenoten. Het is de kunst als oppositiepartij daar tussen te komen. In Staphorst is het dualisme, de raad controleert het college, een dode letter. Het college ter verantwoording roepen doen de collegepartijen zelden en als wij het doen en een wethouder het vuur aan de schenen leggen, zijn de collegepartijen het vaak wel met ons eens, maar doorbijten doen ze zelden. Het is ons gelukt de collegepartijen enkele malen uitklaar te spelen, zoals bij een overbodige bouwlocatie aan de Schuthekkeweg en het niet aanstellen van een reformatorische jeugdwerker. Met de Christen Unie hebben we regelmatig goed samengewerkt, maar blijft dat zo als ze na de komende verkiezingen weer in het college komen? De meningen van de oppositiepartijen worden in het algemeen ervaren als lastig; er wordt meestal geen rekening gehouden met wat wij voorstellen. Maar een van de coalitiepartijen overhalen is meestal al voldoende om het doel te bereiken.

Het is daarom zinnig dat de PvdA versterkt wordt in de raad van Staphorst. De PvdA is de enige progressieve partij in Staphorst. Blijf niet thuis en stem op Liesbert Lubberink of een andere kandidaat van de PvdA!

4 maart 2014

Jippe Hoekstra