Hou van Natuur, stem Water Natuurlijk!

15 februari 2019

Jan Gerrit Zomer (1955)

In onderstaande bericht kunt u nader kennismaken met de kandidaat voor de waterschapsverkiezingen voor de PvdA.

Geboren in een tuinbouwmilieu in Vriezenveen en aanvankelijk opgeleid aan de Rijks Middelbare Tuinbouwschool (Nijmegen) ben ik later Theologie gaan studeren (RU Utrecht) en gemeentepredikant geworden (PKN) in achtereenvolgens Leersum en Overlangbroek, Lemele, Wijhe en Staphorst, waar Cora en ik vanaf 2005 met plezier wonen.

Ik heb als predikant altijd een sterke affiniteit met maatschappij, leefomgeving en milieu gevoeld, vanuit de gedachte van ‘rentmeesterschap’; dat werd sterk gevoed door een beweging in de kerken vanaf de negentiger jaren, die zich sterk maakt voor gerechtigheid, vrede en de heelheid van de schepping (Justice, Peace and Integrity of Creation); de groene planeet aarde is een kwetsbaar organisme, geleend van onze kinderen. Met zorgvuldig waterbeheer staan we letterlijk ‘aan de bron’.

In de plaatsen waar we eerder woonden was de activiteit van de waterschappen altijd dichtbij. Zoals in Lemele (’88 – ’96), waar de gekanaliseerde Regge weer ging meanderen; of in Wijhe (’96 – ’05), waar de rivier de ruimte kreeg en recentelijk ook in Staphorst, waar het zuivere kwelwater in de Olde Maten de kans weer krijgt de diversiteit van flora en fauna te dienen, omdat afvoerwater van elders gescheiden wordt gehouden.. Tijd en gelegenheid om me daadwerkelijk met bestuurszaken als deze bezig te houden vond ik echter niet, het liet zich moeilijk combineren met mijn werk; per 1 jan 2018 ben ik echter part-time gaan werken zodat die ruimte er nu wel is.

Wat spelen met water en zand voor een kind is, zo kunnen ook volwassenen niet zonder een band met die oerelementen, al komt daar dan verantwoordelijkheid bij. Verantwoordelijk voor veiligheid tegen het water, maar ook verantwoordelijkheid voor veiligheid bij het gebruik van water. Geen stille vervuiling door medicijnresten of te hoge waarden aan uitgespoelde meststoffen. Van louter exploitatie en efficiency moet natuurbeheer steeds meer bewegen richting zorg, gezondheid, schoonheid en duurzaamheid. Alleen met oog voor de diversiteit is de (ge)heelheid gediend. Elke burger betrekken bij de groen-blauwe ruimte acht ik essentieel. Alleen door elkaar te betrekken bij een transitie die de leefbaarheid op deze planeet vraagt, kunnen we samen de motivatie en de bereidheid  vinden het echt anders te doen.

Groeten,

Jan Gerrit